SOOČANJE Z NOTRANJIMI OBČUTKI
(ali USTVARJALNA MOČ PSIHOTERAPIJE)
na vrh
Težko je strpati vse svoje želje, razmišljanja, hrepenenja, strahove v tako omejeni
prostor kot je telo. Zakaj smo stalno napeti, nemirni in se počutimo prikrajšani,
izčrpani, prenatrpani, zablokirani, v zatečenem stanju? Ni nujno, da se vsega tega
tudi zavedamo, a zagotovo vsakdo občuti, da nekaj ni v redu. Vsako telo ima v sebi
zapisane vse svoje zgodbe in jih pripoveduje na svoj lasten način (v obliki bolečine,
izčrpanosti, otopelosti, poškodbe, bolezni).
Potrebno je razumeti, da je delitev na telo in um absolutno napačna. Če ločite sebe
od svojega telesa, to vodi v potlačitev. Čim bolj tlačite telo, tem bolj boste razočarani,
kajti potlačitev na daljši rok ni mogoča. Možno je doseči trenutno premirje, ampak
potem boste spet poraženi.
Psihoterapija je zdravilo, ki zdravi razklanost telesa in duše. Psihoterapevti imamo
isti namen – dvigniti ljudi k zrelosti in preobrazbi, a poti in tehnike za to so
različne.
Ni sramotno, če v življenju poiščemo vodstvo. Samo pameten človek sprevidi, da smo
v določenih življenjskih preizkušnjah kakor otroci. Kdor ima namreč premalo izkušenj,
ponavadi ne deluje modro.
Do globljega razumevanja sebe in bistva življenja pridemo s samodisciplino in pogumno
samoanalizo v psihoterapiji (eksistencialna, telesno-energetska in k duhovnemu samorazvoju
orientirana).
Občutiti sebe je prvi korak v psihoterapiji. Zunanji občutek v resnici sploh ni
občutek. Je samo moda, kriterij, vsiljen od zunaj. Na primer, vsi imamo ustaljeno
podobo o tem, kaj je lepo, s katero se večina ljudi strinja, zato obstaja občutek
za lepo in grdo, sicer ne. Pomembno pa je spoznati notranje občutenje sebe, da jasno
prepoznamo razlike. In zato se je potrebno soočiti s svojo osebno zgodovino, z notranjimi
zemljevidi sebe iz otroštva, mladosti, odraslosti.
Sleherna zasvojenost izvira iz upiranja temu, da bi se soočili s svojo bolečino,
strahom, praznino (čustveno in bivanjsko). Vsaka zasvojenost (alkohol, droga, tablete,
cigarete, hrana, seks, drugi človek, pretiravanje v iskanju čutnih užitkov, televizija,
internet, telefon) pomeni uporabiti nekoga ali nekaj za to, da prikrije našo bolečino,
strah, negotovost, praznino!
Na primer problemi s spanjem: Greste spat, vso noč se obračate v postelji, ker se
um ne more umiriti in premakniti iz aktivnosti v neaktivnost. Da bi zaspali, vzamete
pomirjevalo. Toda prisilen spanec vam ne more dati dovolj počitka; je samo površinski.
Spanje postane mora.
Pri vsaki zasvojenosti pride trenutek, ko »omamljanje od zunaj« na vas ne deluje
več, in tedaj občutite še več bolečine in tesnobnosti kot kadarkoli prej.
Biokemiki vas bodo kmalu naredili odporne na jezo ali odporne na tesnobo, ker bo
vaš telesni kemizem nadzorovan, toda s tem še ne boste zdravi, zadovoljni, uresničeni.
Kajti čustva kot je jeza, razdražljivost, tesnobnost so znotraj vas in ne morete
jih zmeraj obvladovati. Morajo se pokazati, da jih lahko razumete in preobrazite.
Človekova preobrazba pa nima meja.
Kadar mečete energijo iz sebe (na primer storilnostni športi in konjički), se lahko
čutite razbremenjene, toda ta razbremenitev je trenutna, saj ste zgolj zamenjali
eno obliko dela za drugo (šport), ki pa je še vedno delo(vanje). Čemur ljudje običajno
pravijo užitek, je samo izmetavanje konfliktnih energij. Vaša življenjska energija
in vitalnost pa uhajata, namesto da bi ju revitalizirali. Sicer morda za nekaj trenutkov
čutite sprostitev napetosti, toda to je tako kot bi na obroke metali proč svoje
življenje.
Ne bežite več pred seboj s pomočjo družbe, društev, prekomernega vdajanja trenutnim
užitkom. Samo zato ker je množica z vami, ste sproščeni. Prilagodili ste se družbi,
sebe pa ne občutite več.
Vsi hrepenimo po tem, da bi izpolnili sebe, svoj jaz. Toda če izberemo bližnjico,
potem se bomo na koncu izgubili. Najkrajša pot je preko bogastva, moči, politike.
Toda to je lažna, zgolj estetska osebnost. Vse življenje bežimo od sebe, od svoje
pristne in avtentične narave. Drugi so nam pomembni zato, ker nam pomagajo bežati.
Zato smo prepogosto usmerjeni k drugim, namesto da bi iskali sebe od znotraj.
Vsak sodobni človek pa mora spoznati lastno individualnost in sprejeti odgovornost
zanjo.
Ne poskušam vas prepričati. Intelektualno prepričanje sploh ni nikakršno prepričanje.
Samo sporočam vam dejstvo. Meni kot psihoterapevtu gre le za to, da ustvarim takšno
situacijo, v kateri vaš jaz s svojimi pristnimi, najglobljimi občutji stopi iz vas
nasproti mene. V psihoterapevtskem procesu si prizadevam ustvariti raznovrstne situacije.
In kadar v psihoterapiji postavljate vprašanja, vprašujte vprašanja, ki so osebna,
intimna, pristna. Morate se zavedati, kaj v resnici sprašujete. Ali je to nekaj,
kar vam resnično kaj pomeni? Če bo odgovorjeno, ali se vam bo odprla nova perspektiva?
Ali se bo nekaj dodalo vašemu življenju, ali se boste skozenj na kakršnikoli način
spremenili, preobrazili?
Prav v vsakem poklicu so ciklusi uspeha, ko se vse dobro na videz kar samo od sebe
steka k vam, pa cikli neuspeha, ko vam vse uhaja iz rok. Če se v takih časih oklepate
starega in upirate sedanjosti, pomeni, da nočete iti vštric z življenjskim tokom,
in zaradi tega trpite.
Ni res, da je ciklus uspešnosti dober, ciklus neuspešnosti pa slab, saj nič ne more
večno rasti. Če bi rast kar trajala, bi nekega dne postala pošastna in uničevalna.
Padajoči ciklus je zato vsekakor pomemben za globlje občutenje in zavedanje samega
sebe. Veliko bolezni nastane prav zato, ker se upiramo ciklusom nižjih energij,
ki pa so bistvenega pomena za telesno in duševno prenovo.
Med tipično obolenja sodobnega človeka ne spadajo samo bežne bolečine pri srcu,
občutki pečenja in tesnobe v prsih ali pridružene palpitacije, glavoboli in bolečine
v hrbtu, vzdraženi želodec in občutki napihnjenosti, temveč tudi ponavljajoče se
telesne težave kot so kašelj, dihalne in kožne alergije, nedoločene bolečine v čeljustih,
preobčutljivo črevesje, pogostejše uriniranje, trepet (drget), spolna otopelost.
Prisila, ki jo čutite, da bi čimveč čimprej storili, in nagnjenje do tega, da črpate
občutek lastne vrednosti in identitete iz zunanjih dejavnikov (iz dosežkov, statusa,
pomembnih prijateljev, priimka družine) so slepilo. Tako se utegne zgoditi, da se
vmeša telo, in si, da bi vas obvarovalo, samo nakoplje bolezen ter vas s tem prisili,
da se ustavite in poglobite vase. Opazite lahko, kje ste ujeti v starih načinih
delovanja, ki ne ustrezajo več vašim sedanjim potrebam in potencialom.
Psihoterapija neizbežno vodi k spremembam in odpravlja inercijo, ki se kaže kot
zastala energija v telesu, obrambni zid okrog čustev in negibna, neprožna stališča
v umu. Odpravlja pa tudi mišične zakrčenosti, ki so posledica vašega odzivanja na
stresne dogodke.
Sprašujete me, kaj torej storiti? Spoznajte sebe, zavestno in premišljeno. Pojdite
v psihoterapijo zavestno. Tipajte v temi in nikar se ne bojte zmot. Sprejetje tega,
kar je, še posebej, če gre vse narobe, ni vdanost v usodo ali sprejetje neželenih
življenjskih okoliščin. Raje se zavedite in si priznajte, da bi radi prišli iz tega.
Zatorej se bolečini, strahu, praznini ne izmikajte, soočite se z njimi, občutite
jih do kraja.
Psihoterapija ni metoda, temveč ustvarjalni proces, to ni psihološka tehnika, temveč
razumevanje sebe in namena življenja na globljem nivoju. Ustvarjalna moč psihoterapije
namreč počiva v našem večjem zavedanju življenjskega namena in znanja o doseganju
tega namena.
Zato ste v psihoterapiji iskalec, ne pa učenec, kajti resnične informacije, ne pa
konfekcijske formule, pridejo iz vaših notranjih globin in ne od zunaj. In ko iščete,
občutite olajšanje in vznesenost.
Vedite, da velike spremembe zahtevajo svoj čas. Za te se mora vsakdo truditi, mora
si jih želeti. Opraviti mora veliko dela, psihoterapevt ne bo naredil vsega. To,
da vam kdaj kaj spodleti, ni pomembno. Vsakemu kdaj kaj spodleti. Ne smete pa izgubiti
poguma.
Da bi lahko sebe uravnotežili, morate poznati svoje senčne plati. In te morate spoznati
popolnoma, tako da ne postanete žrtve samih sebe.
Pri psihoterapevtskem delu torej ne gre samo za duševno ravnotežje, temveč za duhovno
razsežnost lastnega bitja. Ker če samo spreminjate to, kar počnete, v resnici ne
spreminjate ničesar. Ostajate isti. Spremeniti in preobraziti se morate v sebi,
postati bolj zavedajoči, vaše vedenje pa temu procesu naravno sledi.
Imejte torej pogum, da naredite prvi korak. In vedite, da psihoterapevt ve, da se
ljudje ne morejo odpreti »čimprej«. Vsakdo ima svoj lasten način. Poskušati morate
in psihoterapevt vam bo pomagal.
In dovolite, da vas preseneti to, »kar je pred vami«.
(Karmaplus, avgust 2008)
STRES JE UPIRANJE SPREMEMBAM
na vrh
Če postajajo nemir, napetost, utrujenost, brezvoljnost in pomanjkanje radosti stalni
spremljevalci našega življenja, je čas, da se zaustavimo in poiščemo globlji stik
s seboj. Kljub hitremu, frenetičnemu vrvenju življenja okoli nas, namreč ni treba,
da podležemo stresu. »Stres je v osnovi odpor proti spremembam. Ko se stvari spreminjajo,
mi pa ne želimo narediti spremembe pri sebi, ki je potrebna, bomo izkušali stres
tako dolgo, dokler se bomo upirali spremembi. V življenju pa moramo biti pogumni,
ni nam potrebno čakati na prebuditev do starosti. Biti moramo zelo živi in igrivi,
kar pomeni tudi tvegati, da bomo morda prepoznali in občutili stvari, dogodke, spomine,
ki jih ne želimo, in za katere smo mislili, da jih nikoli ne bomo čutili,« pravi
Hermina Merc, magistrica klinična psihologinja specialistka in psihoterapevtka z
evropsko diplomo ter supervizorka Evropske akademije za psihosocialno zdravje in
razvijanje ustvarjalnosti iz Nemčije (EAG Fritz Perls Institut).
Sodobno življenje , ki ga vodi diktat iskanja užitkov in pretirane dejavnosti ter
s tem samoizčrpavanja, terja svoj davek: čedalje več ljudi pestijo psihosomatske
bolezni, ki na daljši rok vodijo v izgorelost. Ljudje se s stresom spoprijemajo
na različne načine.
Nekateri se zatečejo v šport, drugi tlačijo bolezenske znake s poživili, ki začasno
dvignejo razpoloženje ali pa si olajšajo dušo v pogovoru s prijatelji, tretji spremenijo
življenjski slog, si vzamejo več časa za sproščanje in preživljanje v naravi ...
»Sodobna družba od ljudi pričakuje, da bodo zmogli hitreje misliti, več delati,
se odlikovati v vsem, česar se lotijo. Tudi naša pričakovanja do sebe so vedno večja,
tako da postaja vzrok za stres pravzaprav vse, česar se lotimo. Nekateri pravijo,
da lažje delajo pod »pritiskom«. Če se naprezamo v okviru svojih zmožnosti, bomo
morda uspešni, če pa se naprezamo izven tega okvira, se bomo znašli pod fizičnim
in/ali psihičnim pritiskom.
Dokler se z rahlim povečanjem pritiska dviga tudi raven adrenalina, se lahko naša
učinkovitost res izboljša. Ko pa adrenalin doseže določeno raven, se pritisk neizogibno
spremeni v obremenitev, in naša učinkovitost začne strmo padati, kar privede do
notranje napetosti, porušenega ravnotežja, dokler končno ne doseže točke zloma.
Organizmu namreč zmanjka energije za obnovitev telesnih celic.
Ko ljudje prehodijo pot od utrujenosti do izčrpanosti, so na robu zloma, saj mislijo,
da bodo dodatne pritiske zmogli, če se bodo še dodatno potrudili, in namesto da
bi učinkovitost rasla, pada,« pravi Hermina Merc, ki pri svoji zasebni klinični
psihološki in psihoterapevtski praksi tudi s protistresnimi programi, pomaga ljudem,
da si spet povrnejo notranje ravnovesje, mir in vitalnost. Opaža, da večina ljudi
prva znamenja bolezenskega procesa zazna kot zmerno nelagodje v splošnem počutju
ali v določenih delih telesa, a ga sprejema kot sestavni del življenja ali pa se
izgovarjajo na leta.
Duševno preutrujeni ljudje so večinoma ljudje, ki so na begu pred samim seboj. In
četudi se morda ne zavedajo, da so v stresu, se ta vselej nekje odraža. Neravnotežja
se najprej pojavijo v trebušnem in prsnem delu, šele kasneje se razširijo v celičje.
Tako strah in stres občutno prizadeneta kakovost bivanja in krajšata življenjsko
dobo. Čeprav se zdi, da stres prihaja vselej od zunaj, so korenine problema v naši
notranjosti: v našem zaznavanju, pričakovanjih, prepričanjih in potrebah, je prepričana
Hermina Merc.
V svoji praksi srečuje tudi mnogo ljudi, ki doživljajo stres kot izkušnjo živosti,
budnosti, občutenje adrenalina. Kadar ne čutijo adrenalinskega vrhunca, postanejo
nemirni, razdražljivi, tako rekoč hkrati pa postanejo tudi brezvoljni in malodušni.
A s tem ko človek troši svojo življenjsko energijo na vseh ravneh, sčasoma ne čuti
več zadovoljstva z naravnim tempom življenja, pravimo, da izgubi občutljivost za
svojo pristno naravo. Tak človek ne zna več izpolnjeno živeti današnji dan in se
veseliti drobnih dogodkov in stvari. V njem zeva praznina, ki jo nato kompenzira
z zunanjimi materialnimi nadomestki: nakupovanje, hrana, odnosi, storilnostna fizična
vadba, alkohol, protibolečinske tablete, gledanje televizije, telefoniranje, internet,
prekomerno vdajanje najrazličnejšim užitkom. Takšno trošenje svoje energije v človeku
sčasoma izzove kronično utrujenost, človek ima občutek, da je izžet, težko je miselno
zbran, pešati mu začne tudi spomin, začne mu primanjkovati moči in volje za delovne
obveznosti, razlaga psihoterapevtka.
Izgorelost pa ni samo odgovor človeka na obremenitve ali strese zgolj v osebnem
življenju, temveč tudi na delovnem mestu. «Za zadovoljstvo pri opravljanju nekega
poklica je pomembna usklajenost osebnosti človeka in zahtev delovnega mesta oziroma
poklica. Če gradimo poklicno identiteto na doseganju nerealističnih poklicnih ciljev,
to zagotovo privede v razočaranje in ustvarjanje neugodne podobe o samem sebi. Poklicni
ideal je namreč nekaj, k čemur sicer res težimo, nikoli pa ga v popolnosti ne dosežemo.
Zanimivo je pojmovanje izgorelosti, ki jo nekateri vidijo le kot posledico pretiranega,
obremenjujočega dela. Enako pomembno zame kot psihoterapevta je, če ne celo bolj,
razumeti izgorelost kot posledico izgube predanosti delu zaradi izgube moralnega
smisla lastnega dela.
Človek se odloča za nek poklic, recimo za neko delo iz občutja, da bo lahko deloval
in strokovno vplival na svoje delo. Za določeno poklicno področje pa se usmeri ne
zgolj v prizadevanju, da bo učinkovit in uspešen, temveč običajno tudi iz občutka,
da je sposoben vstopati v medosebne odnose z ljudmi na takšen način, da bo lahko
na ljudi vplival. Če pri svojem delu iz različnih vzrokov začutimo, da nam to (več)
ne uspeva, se lahko prične proces izgorevanja na fizičnem in/ali psihičnem nivoju.
Ker pa človek sebe in svojo delovno učinkovitost prepogosto prepoznava le skozi
povratne informacije, teh pa ni ali pa so negativne, sčasoma izgineva njegov občutek
o lastni strokovni usposobljenosti in potencialu.«
Ni ene razlage niti ene rešitve in metode za težave. Zagotovo pa je, da prav psihoterapevtsko
delo neizbežno vodi k spremembam in odpravlja inercijo, ki se kaže kot zastala energija
v telesu, obrambni zid okrog čustev ali neprožna prepričanja v umu. Psihoterapija
pa pomaga odpraviti tudi mišične zakrčenosti, ki so posledica posameznikovega odzivanja
na življenjske stresne okoliščine in/ali izgorelost.
Druga precej razširjena težava, ki preprečuje izpolnjeno življenje, pa je strah
pred novim, neznanim, spremembami. »Mnogo ljudi je težko navdušiti za resnične spremembe.
Ne odpirajo se niti sebi, niti svetu, skrivajo se pred neznanim – novim –drugačnim.
Ljudje ostajajo v starih osebnostnih vzorcih in podoživljajo stare travme, ker niso
prožni, vseskozi počnejo stvari enako: govorijo, hodijo in občutijo na enak način
– z omejenim razponom čustev, zato tudi njihova težava ostaja ista. To ni naravno.
Vsak trenutek imamo možnost, da si dovolimo izraziti se skozi občutja, ki jih nismo
vajeni. Lahko pa odlašamo, češ da je nekaj pretežko ali da ni mogoče. Ljudje pogosto
tudi tako mislijo, saj je sodobna družba programirana, da spremembe zahtevajo (pre)več
časa in/ali da Nam ne bo uspelo. In zaradi tako nizkega zavedanja samega sebe in
svojih razvojnih potencialov takšne ljudi prepogosto spremlja vsiljen nemir in slabo
počutje, saj se ne učijo biti soustvarjalci, temveč ostajajo le pasivni opazovalci
svojega življenja.«
Sodobni človek bi si duševno ravnotežje najraje kupil po primerni ceni. »A to ni
mogoče, saj mora temelj biti lastna izkušnja, osebnostno doživetje in notranji uvid.
Osupljivo je, ko se nekega dne zavemo in sprejmemo, česar ne moremo spremeniti,
in da smo kot odziv na to sposobni spremeniti sebe.
Do resnične spremembe mora priti znotraj, ne zunaj,« je prepričana psihoterapevtka.
Če torej želimo v življenju kaj narediti, če želimo svoje življenje osmisliti, se
moramo prebuditi. In psihoterapija nam je lahko pri tem v veliko pomoč. »Psihoterapija
pomaga prebuditi sebe, začutiti sebe skozi občutek in globlje zavedanje. Ko zaupamo
svojim občutjem, se začnemo spreminjati, preobražati, rasti. V psihoterapevtskem
procesu ne razmišljamo o življenju in težavah dualistično: dobro – slabo, vredno
– nevredno, črno – belo, temveč v širši perspektivi: dobro in slabo hkrati. Torej
je potrebno pogledati za zunanjost nekoga ali nečesa in imeti uvid v globlji pomen
nečesa, ne pa soditi ali dajati vrednostnih ocen,« poudarja Hermina Merc, ki pri
odkrivanje samega sebe in svojega življenjskega sveta, soočanju z življenjskimi
strahovi in iluzijami, subtilno in vedro odpira ljudem vedno nove perspektive, pri
čemer kot pomoč svojemu psihoterapevtskemu delu uporablja tudi aktivne metode psihofizičnega
in energetskega sproščanja telesa in duha v skupini ali individualno, prav tako
pa tudi terapevtski sprostitveni ples ter zvočno terapijo z gongi.
Prvi terapevtski pripomoček pri vseh težavah duševno – telesnega področja je, da
začnemo zdravljenje pri telesu. »Možnosti je ogromno: hoja, tek, plavanje, terapevtski
ples, taoističnain energetska vadba, joga, trening dihanja, progresivno mišično
sproščanje, metode globoke relaksacije ipd. Na primer, poglobljena vadba progresivne
mišične relaksacije omogoča ciljano usmerjanje pretoka energije v telesu in vseh
organskih sistemih, na ta način se sproščajo napetosti, pa naj gre za mišično, čustveno
ali psihično zakrčenost. S tako poglobljeno vadbo tudi spodbujamo uravnoteženje
in vitaliziranje telesa, uma in duha. Če namreč hočemo v življenju in pri delu uživati,
moramo vzdrževati visoko raven energije.«
Hermina Merc klientom , ki so napeti in zakrčeni, pogosto predlaga ob psihoterapiji,
tako imenovano bimodalno terapijo, to pomeni kot možnosti za samozdravljenje tudi
terapevtski sprostitveni ples, dihalne vaje, energetske vaje, taoistično vadbo,
jogo, sofisticirane borilne veščine kot aikido, tai chi, kung fu.
Na ta način opogumlja klienta, da sam v organizirani skupini ali v bimodalni terapiji
naredi nekaj zase, tako da začne eksperimentirati in poskušati nove možnosti vedenja,
kar skoraj po pravilu privede do tega, da so psihoterapevtski cilji hitreje doseženi.
Psihofizični trening globokega sproščanja, ki ga izvaja, pogosto deluje na klienta
kot podlaga za osvobajanje napetosti, vendar kot psihoterapevt ne more zaobiti tudi
ubesedene predelave problemov, ki so vzrok te napetosti. To pomeni, da je ponavadi
nujno potrebno tudi psihoterapevtsko, na konflikte osredotočeno delo na sebi, ker
se sicer globoko zakoreninjene zakrčenosti ne morejo trajno razrešiti. Samo globinska
predelava, na primer, globlje ležeče tesnobnosti ali zadržane agresivnosti ali depresivnosti,
lahko omogoči, da se psihični dejavniki, ki peljejo k telesnemu obolevanju, onemogočijo
in da tako pride do prave spremembe, preobrazbe.
Psihoterapija je potemtakem način odkrivanja samega sebe, osvobajanja ran preteklosti,
pristneje doživeti in zaživeti samega sebe ter dokončno pozdraviti rano.
»Psihoterapija pomaga ozavestiti omejujoče vzorce in strahove, ki smo jim v svoji
notranjosti nenehno izpostavljeni, tudi če se jih ne zavedamo. Ko jih ozavestimo,
se jih lahko osvobodimo. S tem pomagamo ranjenemu otroku, ki se zaradi negativne
programiranosti skriva v vsakem od nas. Psihoterapija torej ne poudarja le zunanjega
razvoja, temveč še bolj notranjega. Ker ta proces temelji na naravnih načelih zdravljenja,
naj ne bi obstajala potreba po hitenju in težnji, da bi prišlo do spremembe čimprej.
Vzeti si je potrebno dovolj časa in imeti je potrebno tudi pogum, da začne človek
razvijati občutek za samega sebe in tako postane bolj zavedajoč samega sebe in duhovne
razsežnosti svojega bitja« sklene Hermina Merc.
(Naša žena, februar 2008;
uredila in zapisala Andreja Paljevec)
PSIHOTERAPEVTSKE INTERVENCIJE V INTEGRATIVNI PSIHOTERAPIJI
na vrh
Integrativna psihoterapija se je oblikovala iz pomembnih izvorov geštalt terapije
(Perls, Petzold) in madžarske aktivne psihoanalize (Ferenczi, Balint, Iljine), ter
bihevioralne terapije in psihodrame (Moreno) v okviru »Fritz Perls Instituta« iz
Nemčije (Hilarion Petzold).
Vsaka psihoterapija je narejena po meri, je enkratna. Obstajajo pa temeljni vzorci.
Te temeljne vzorce, dinamiko in celotni potek integrativne psihoterapije lahko prikažemo
z modelom, ki ga je izdelal/ utemeljil Hilarion Petzold.
Integrativna psihoterapija (IT) se v bistvu opira na štiri temeljne človekove sposobnosti.
Razvoj teh sposobnosti je zmeraj hkrati cilj in – vsaj v minimalni meri – predpostavka
terapije:
- 1. korespondenca človeka z njegovim socialnim in ekološkim okoljem (kdor je v »slabem
okolju« in odnosih zbolel, se lahko v dobrem izboljša ali celo ozdravi);
- 2. spontani, kreativni potencial, človekove sposobnosti zaznavanja, izražanja in
oblikovanja ter sposobnost preizkušati nekaj novega;
- 3. sposobnost ekscentričnosti, kar pomeni sposobnost zavestnega doživljanja samega
sebe ter okolja v preteklosti in sedanjosti, zmožnosti refleksije in relativiranja
ter s tem – vsaj v domišljiji – zmožnost razvijanja alternativnih zamisli brez izgube
usmerjenosti k sedanjosti.
Z več ekscentričnosti postane jasnejše zavedanje o potekih v samem sebi, o razpoloženjih,
telesnih občutkih in željah – če jih lahko ubesedim, povečam s pomočjo govora svoje
zavedanje samega sebe (sposobnost introspekcije, zavestnost), morebiti tudi intenzivnost
svojega razpoloženja. Od neke stopnje ekscentričnosti pa postane nevarno, da spet
izgubim stik s samim seboj, v katerem se potem zaznavam bolj »pri opazovanju« kot
»pri čutenju«. Na ta način pridemo potem priložnostno do neavtentičnih stanj in
izjav, ki so vir mnogih psiholoških šal, na primer: »Sedaj občutim, da sem strašno
jezen nate«, namesto: »Poslušaj, to gre sedaj predaleč!«
- 4. sposobnost človeka za regresijo, ta omogoča emocionalno vrnitev v zgodnje scene
in odnose, »kot da bi bili danes«, ter s tem odpira možnost novih emocionalnih izkušenj
na ozadju starih scen. Ta način emocionalnega razumevanja (uvid) presega zgolj kognitivno
razumevanje.
Za ustvarjalne procese in tudi za integrativno psihoterapijo je odločilnega pomena
oživljanje zgodnejših oblik doživljanja. Razrahljanje realitetne zapore nam daje
možnost, da se vrnemo v zgodnejšo resničnost in gremo v prihodnjo resničnost. Lahko
se vrnemo v ta zgodnejša stanja, ker so ta stanja ohranjena v nas. Shranjeno pa
je tudi stanje, v katerem smo bili »pred regresijo«; pavšalno bi lahko rekli: »naša
odrasla osebnost«.
V tem smislu regresija nikoli ni totalna – razen pri organsko pogojeni regresiji.
»Kasnejše« stanje vedno ostane prisotno v nas. To moramo upoštevati pri delu z regresivnimi
klienti ali z regresivnimi tehnikami.
Regresija je mnogopomenski pojem. Poglabljanje v IT zajema predvsem dva vidika koncepta
regresije: intenziviranje čustev v regresiji in preko regresije oživljanje starih
scen. Koncept poglabljanja se ne nanaša na regresijo kot obrambo in tudi ne na regresijo
kot držo. Čeprav je terapevtski odnos sam regresivno obarvan (»naknadno starševstvo«),
ne govorimo o poglabljanju, temveč o regresivni strukturi odnosa.
Poglobitev je v terapiji zmeraj začasna in hotena. Če ima klient dovolj zaupanja
v terapevta in se čuti varnega, je v stanju, da na podlagi čustvenega proučevanja
svoje biografije, predvsem svojih doslej bolečih izkušenj, zrahlja nadzor nad sedanjo
situacijo (svoj normalni varnostni sistem) in da znova oživi in preživi zgodnje
scene. »Regresija« pri tem ne sega prav daleč nazaj: obstajajo neobvladane, čustveno
nabite travmatske scene in izkušnje odraslih, ki morajo biti prav tako predelane
kot izkušnje iz otroštva.
Pogosto pridejo klienti tudi že sami zelo močno involvirani na srečanje, denimo,
zelo besni ali v solzah. To se prej zgodi v dolgotrajnih terapijah. V takšnem primeru
mora terapevt začutiti in proučiti, kako daleč je ta čustvena involviranost »spontana
poglobitev« oziroma ali gre za involviranost v zgodnje scene in/ali kako daleč je
to izraz akutne odnosne motnje do terapevta ali do drugih ljudi.
Dogaja pa se tudi, da klient v prvi ali v prvih urah »izgubi prisebnost«, na primer
zato, ker je končno »smel porušiti jezove«. To je intenzivni vstop v terapijo, terapevt
mora to razumeti in delovati pomirjevalno, nikakor pa ne zaviralno. Nikakor pa terapevt
v začetni fazi terapije ne sme delati v smeri, da bi sprožil takšno močno involviranost.
V končni fazi terapije so redka globoka regresivna dela, lahko pa pride do intenzivnih
neregresivnih čustev, na primer kot je hvaležnost, radost novega začetka ali žalovanje
zaradi slovesa.
Končno lahko v vseh fazah terapije nastopijo vse intenzitete čustev. Potrebno pa
je dojeti kontekst, če naj jih tudi razumemo kot poglabljanje v pomenu regresivne
involviranosti.
O PSIHOTERAPEVTSKEM RAZUMEVANJU
Pri predstavitvi terapevtskega procesa in terapevtskih intervencij smo se osredotočili
na proces pri klientu. Pa vendar je pomembno poudariti, da v tem procesu sodelujejo
celotno vedenje terapevta, njegove celotne življenjske izkušnje, profesionalna kompetenca
in suverenost ( samovrednost, samoučinkovitost, mojstrstvo, avtentičnost, odprtost
in širina misli, koherenca in fleksibilnost meja, lahkotnost, pokončnost, sprejemanje
izzivov, modrost), njegovo terapevtsko orodje (fleksibilna strategija intervencij,
diferencialna tehnika zdravljenja), njegovo znanje in osebna involviranost.
S terapevtskega vidika je pomembno mesto prehoda iz reda v kaos – od kontinuitete
do diskontinuitete, ki pomeni upanje za naš trud. Tukaj je točka, kjer je možna
sprememba in prestrukturiranje, kajti natančno tukaj, »daleč od doseženega ravnotežja«,
kjer je končno z minimalnim naključnim dogodkom odpravljena dolgoročna preračunljivost,
se lahko zgodi sinergična samoorganizacija. Čeprav je kaos zmeraj nevaren, je tudi
očitno neizogiben sestavni del vseh življenjskih procesov vedno takrat, kadar okamneli
izmenjalni vzorci (na primer loputanje z vrati, kričanje naokrog, jok v postelji)
nekega sistema trajno ovirajo razvoj boljših oblik interakcij.
V tem smislu pomeni psihoterapija pomoč pri odrekanju zastarelih načinov pri preživetju
v kaosu in pri razvoju novega.
Kako daleč se nam terapevtom to posreči, je odvisno med drugim od našega pravilnega
zaznavanja procesa: na katerem mestu neke razvojne spirale je klient sedaj? Ali
je klient v fazi kaosa ali reda? Ali trpi, ker se oklepa nekega zastarelega reda,
ki se sicer da razumeti iz njegove zgodbe, ki pa sedaj več ne ustreza? Kako zelo
se ga oklepa? Ali popolnoma neomajno ali pa so opazna znamenja, da se toge strukture
rahljajo?
Pomembni vidik, ki ga tudi moramo upoštevati, je naslednji: ali z našim delom podpiramo
dosedanji red, ki ga je branil klient, ali pa podpiramo v poizkusu odrekanja prav
ta stari red. Včasih lahko zato šele pozneje, iz učinka spoznamo, kaj smo podpirali:
del klienta, ki pravzaprav hoče naprej, ali tisti del v njem, ki se bojuje za ohranitev
dosedanjega reda.
Upanje ima več obrazov: tudi če je terapevt razmeroma prepričan, da bi njegova intervencija
sprožila preobrat, bi moral premisliti, ali pri tem sledi le svoje lastne upe ali
dela v dobro klienta.
Psihoterapija je proces, ki spreminja pogled na samega sebe.
Klient pa v začetku sploh nima tega cilja, temveč ima namen ohraniti svoj koncept
Jaza natančno takega, kot je, vendar brez trpljenja, ki ga ta povzroča. Vse njegovo
ravnovesje temelji na upanju, da je to mogoče. Klient upa, da se bo naučil doseči
spremembe, ki jih sam hoče, ne da bi bistveno spremenil svoj koncept Jaza, in da
bo vanj vključil še magično moč, ki jo išče v psihoterapiji. Klient brani svoje
iluzije, ker vidi v njih svojo rešitev. Terapevta pogosto zaznava kot nekoga, ki
napada njegovo najbolj varovano posest – njegovo podobo o sebi. Ta podoba je klientova
varnost, kot jo sam zaznava.
Na začetku si torej klientov in terapevtov cilj nasprotujeta, kajti ne glede na
to, kako strokoven in iskren je terapevt, si terapevt želi spremeniti klientov koncept
Jaza na način, ki ga ima sam za resničnega.
Naloga psihoterapije je, da tako klient kot terapevt, presegata te razlike in omejitve
v začetnih ciljih, saj je rešitev mogoče najti samo v medsebojnih odnosih. Čim bolj
se nam posreči delati »s tokom«, tem bolj zadovoljivo se izoblikuje delo med klientom
in terapevtom.
Mogoče je, da psihoterapiji navidezno spodleti. Možno je celo, da je rezultat videti
kot nazadovanje. Pa vendar vseeno prinese napredek.
PREDSTAVITEV PSIHOTERAPEVTSKIH INTERVENCIJ V INTEGRATIVNI PSIHOTERAPIJI
V integrativni psihoterapiji razumemo s psihoterapevtskimi intervencijami vso celoto
postopkov, ki ponovno vzpostavljajo ali razvijajo omejeno korespondenco človeka,
ki ni več kos samemu sebi in drugim.
Odkrivanje samega sebe in življenjskega sveta, soočanje z življenjskimi strahovi
in iluzijami v sedanjosti, preteklosti in prihodnosti odpirata klientu v procesu
integrativne psihoterapije vedno nove perspektive. Pri tem mu lahko pridemo na pomoč
z raznolikimi sredstvi (terapevtskimi intervencijami, postopki, tehnikami), mu ponudimo
različne medije, ki olajšujejo potovanje k samemu sebi, obenem pa spodbujajo zdravilne
procese, če obstaja motnja ali bolezen.
Dobrih nasvetov, domnevanj in predpostavk o vzrokih svojih težav je verjetno klient
slišal že dovolj. To mu ni veliko koristilo; morda nasveti niso bili dovolj dobri,
morda je tudi on preveč zmeden, da bi kaj naredil z njimi, ali pa mu je situacija
ostala nejasna. Zaradi tega je tudi prišel kot klient na psihoterapijo. Na veliko
vprašanj klient ne more odgovoriti ali pa pogovor poteka nejasno. Torej mu moramo
zastavljati tudi vprašanja, na katera lahko »nevede odgovori«, na primer, z mimiko
obraza, kretnjami, držo telesa, načinom, kako vstopi v stik z nami, z reakcijami
na našo prijaznost ali zadržanost ter z načinom, kako govori o stvareh, ljudeh in
dogodkih ali o njih ne govori.
V IT je posebno pomembno doumeti, začutiti, kateri medij je primeren, da stopimo
v stik z določenim klientom: zelo regresivnega klienta dosežemo v določenih okoliščinah
le z dotikom ali zvokom glasu, ne pa z besednim sporočanjem; paničnega ali obupanega
klienta morda le s telesnim stikom. Včasih dosežemo klienta tudi tako, da pokažemo
svojo pripravljenost, da bomo ohranili veliko fizično distanco, ki jo na začetku
potrebuje.
Včasih potrebujemo kot terapevti tudi predmete, s katerimi lahko vstopimo v stik,
na primer
intermedialne objekte, kot so živali iz blaga, lutke.
V terapiji nemalokrat pridemo v položaj, da klient » izstopi iz kontakta«, na primer,
pri kočljivih temah ali pri naših prevelikih zahtevah.
To «iti iz kontakta« je pomemben kazalec za vrsto motnje in strahov klienta. Nekaterim
klientom, predvsem tistim z zgodnjimi okvarami, je težko nepretrgano urejevati bližino
in distanco. Iz potrebe »katapultirajo« v nenadnem aktu sile (pogosto agresivnem)
spet v varnejšo oddaljenost. Tam se spet lahko vzpostavi čustvo osamljenosti in
zapuščenosti. Ta nenadna in težko predhodno predvidljiva približevanja in distanciranja
so lahko za terapevta zelo obremenjujoča in spravljajo tudi klienta samega v veliko
negotovost.
Na tem mestu bodo navedene vse najpogosteje uporabljene terapevtske intervencije
v IT.
V praksi jih lahko uporabljamo samostojno ali pa jih med seboj kombiniramo in/ali
priredimo glede na dogodek, strukturo osebnosti in razvojne značilnosti ter posebnosti
klienta, vrsto motenosti, smer zdravljenja in fazo terapevtskega procesa. Katere
bodo izbrane pogosteje, pa je odvisno od profesionalne kompetence psihoterapevta.
Terapevtske intervencije IT:
- - usmerjanje pozornosti,
- - ponavljanje,
- - pretiravanje,
- - asociiranje,
- - vztrajanje,
- - obračanje v nasprotno,
- - delo na govornem izražanju,
- - uporaba primerov,
- - pretvarjanje preteklosti in prihodnosti v sedanjost,
- - imaginacija – vizualizacija,
- - identifikacija,
- - dialog – igranje vlog,
- - spreminjanje vedenja – vloge,
- - delo s kreativnimi mediji,
- - delo s transfernimi in intermediarnimi objekti,
- - telesne intervencije.
Usmerjanje pozornosti
Klientovo pozornost usmerimo na občutke, misli, vedenjske vzorce, za katere terapevt
meni, da so pomembni, pa čeprav klient misli, da niso ali jih niti ne doživlja zavestno.
Primer:
Terapevt postane pri klientu pozoren na neskladja, predvsem med ubesedenim in nebesednim
izrazom, občutenjem, in vanje usmeri njegovo pozornost:
»Jezite se na svojega sina, ob tem pa se smehljate.«
»S čisto tihim glasom ste rekli, da boste šefu povedali svoje mnenje.«
Pretiravanje
Pretiravanje uporabljamo bolj previdno, ker ima pogosto močan učinek in lahko izzove
strah.
Množica tehnik IT rabi temu, da bi naredili klientove fenomene bolj izrazne in sprožili
podobne fenomene ter se tako približali smislu, ne da bi ga prehitro določili.
Primer:
T: »Nadaljuj z gibanjem nog in gibanje še okrepi. Kaj čutiš ob tem? Poznaš ta gib?
Kaj ti ob njem pride na misel?«
Pri terapevtskem delu je torej govor o zaznavanju in razumevanju fenomena tukaj
in sedaj. Med stopnjevanjem bingljanja nog klient zmeraj bolj zaznava, da je besen.
Mogoče si bo takrat upal reči terapevtu: »Jezim se na vas, ker ste me sedaj že dvakrat
pustili čakati, ne da bi se mi opravičili.« Šele z zavestnim zaznavanjem gibanja
z nogami spozna, da je jezen.
Vztrajanje
Ta tehnika je posebej važna v primerih, ko hoče klient nekaj na hitro preskočiti
ali le bežno nakazati nekaj, kar ni jasno določeno oziroma bi po mnenju terapevta
lahko bilo pomembno. Pogosto pomeni vztrajanje, spoznanje in sprejemanje težav ali
občutka nemoči prvi korak v neko novo smer: nekaj, kar je bilo do sedaj tabu ali
čemur smo se izogibali, nenadoma zaznamo ali dopustimo.
Tehnika obračanja v nasprotno
Ta tehnika izhaja iz predpostavke, da so ekstremno vedenje, čustva, misli, vedenjski
vzorci le ena plat medalje, da dva nasprotna pola kratko malo sodita skupaj. Zavzemanje
ekstremnih stališč ni naključje. Zato je smiselno, da se poglobimo v skrajnosti.
Uporaba primerov
Če se terapevt neposredno dotakne neke zadeve, občuti klient to včasih kot tesnobo.
Če ima terapevt vtis, da klient nečesa ne bi mogel sprejeti v neposredni obliki
in bi se uprl, lahko uporabi primere, zgodbe, basni, mite. S tem vzpostavi distanco
in tako zmanjša odpor. Meje se znižajo, odpor se razblini, povedano je lažje dojemljivo.
Pretvarjanje preteklosti in prihodnosti v sedanjost
S to tehniko preprečimo, da bi klient predolgo in morda neprizadeto govoril o preteklih
in prihodnjih situacijah. Zaprosimo ga, da preteklost in prihodnost pretvori v sedanjost
in o vsem pripoveduje tako, kot da bi vse pravkar doživljal. Poročilo tako postane
pripoved, doživeta zgodba. Oživijo zdavnaj pozabljeni občutki, čustva, misli, vedenjski
vzorci. Take intervencije pogosto pripeljejo zelo globoko in jih zato pazljivo uporabljamo.
Tehnike ne uporabljamo le pri zelo oddaljenih dogodkih, temveč tudi pri zdajšnjih
dogodkih, pri katerih gre za situacije, ki s terapevtskimi niso povezane.
To tehniko pa uporabljamo tudi pri delu s sanjami in pri terapevtskem delu glede
na prihodnje situacije. Posebno kadar sta prisotna strah in brezizhodnost, lahko
tehnika spreminjanja v sedanjost pripomore k lažjemu obravnavanju katastrofičnih
slutenj ali konkretnih bojazni.
Identifikacija
Identifikacija je sposobnost vživljanja v drugačne vloge, predstave, pomeni sposobnost
prehodne drugačnosti. Identifikacija je osnova za vse igre z vlogami in tehnike
dialoga. S pomočjo identifikacije lahko razjasnimo misli in dejanja. Terapevt, denimo,
predlaga klientu, naj si predstavlja, kaj bi povedala stisnjena pest, če bi znala
govoriti; ali pa naj postane cmok v grlu ali drevo, ki čuti korenine. Za klienta
je identifikacija s pomočjo predstave pogosto nenavadna. Ta tehnika je zelo primerna
tudi za delo s kreativnimi mediji in za delo s sanjami.
Identifikacijski objekti so lahko:
- - druge osebe,
- - deli telesa,
- - čustva, misli, dejanja,
- - sanje, ideje, predstave,
- - predmeti.
Primer:
K: Včasih si sebe predstavljam kot velik, močan vulkan, ki se ga vsi bojijo.
T: Predstavljaj si, da si sedaj vulkan… in reci: Sem velik, močan vulkan.
K: Imam strašno moč in lahko vse porušim, vsi trepetajo pred menoj. Vsak čas bi
lahko izbruhnil, zato se mi nihče ne upa približati.
T: Kakšen občutek je to, biti mogočen, strašen vulkan?
K: Dober. Se mi vsaj nič ne more zgoditi.
T: Nič?
K: No ja, v bistvu sem vendar votel, lahko bi se sesul vase in iztekel… (Klient
joče in reče: V bistvu je ta moja moč le fasada.)
T: V resnici ste čisto drugačni, krhki in ranljivi?
Tehnika identifikacije je zelo primerna za terapevtsko delo pri odporu. Omogoča
spoznavati odpor in razreševati stare, zatrdele vzorce.
Kadar klient ne more z določene točke, ga prosimo, da se identificira s trenutnim
ozračjem, občutjem, na primer, ko klient reče: »Okoli mene je zid, ne morem čezenj,
čeprav si vsakič rečem, da bom tokrat vsaj pogledal tja čez, okoli mene je prava
zmešnjava,« mu lahko predlagamo, naj postane ta zmešnjava.
V nadaljevanju lahko izdelamo načrt, ob kakšnih pogojih bo zid lahko popustil.
Odpor razumemo kot obrambo pred strahom, da ne bi postali preplavljeni s
čustvi, ki ne morejo biti premagana, in s tem tudi kot obrambo pred strahom do sprememb.
V določenem življenjskem kontekstu so bile obrambe življenjsko potrebne. Ko pa ne
reagirajo na spremenjene življenjske razmere, temveč so toge, nefleksibilne, trde
še naprej, ovirajo živahnost in razvoj človeka.
Za delo pri odporu oziroma raztapljanju odpora je pomembno, da:
1. akceptiramo odpor, da ga sprejmemo, da imamo spoštovanje pred odporom in smo
pazljivi z našo interpretacijo o obrambnih strukturah. Res pa je težko vedno sprejeti
odpor, ko vidimo, kako od zunaj deluje samouničujoče.
2. Razumevanje odpora pomeni, da ga imenujemo, razjasnimo, ga okrepimo in da pustimo,
da v svoji nastajajoči zgodovini scensko oživi. Odpor naj bi bil, če je le mogoče,
ogovorjen in konkretiziran, sprva neodvisno od tega, kako se kaže ali v čem se pusti
ujeti.
K razumevanju odpora, blokade spada tudi sprejeti dejstvo, da meje obstajajo in da
ni vse mogoče, torej ne zgolj sprejeti klientov »ne še« ali »ne tako«, temveč mogoče
tudi »sploh ne«. Največji učinek je lahko v tem, da skupaj žalujeta. In
lahko se zgodi, da bo prav tedaj trda struktura popustila.
3. Ustvarjanje varnosti
K ustvarjanju varnosti sodi to, da terapevt za vsakega klienta posebej razvije občutek
za hitrost, obliko in količino.
Klient potrebuje zadostno število izkušenj, da se lahko približa tistemu, kar mu
je sedaj težko, začutiti mora varnost glede trajnosti in stabilnosti terapevtskega
razmerja. »Še naprej me bo marala, tudi če jočem/ stresam svojo jezo nanjo/ če ne
napredujem/ če ponovno razvijem psihosomatske simptome.«
Dobra možnost pri terapevtskem delu zoper odpor obstaja tudi v tem, da kadar je
nekaj pretežko, to olajšamo – »znižamo valove«.
Primer:
K: Svojemu očetu tega ne morem povedati.
T: Ali bova vadili po vlogah?
K: Tudi tega ne morem.
T: In če sedem poleg tebe?
K: Potem ni tako hudo, a še vedno ne morem povedati.
T: Naj jaz govorim namesto tebe?
K: Ja, to bi bilo dobro, toda jaz sem pozabila, kaj sem mu nameravala reči.
T: Jaz sem si zapomnila.
Druga možnost razvijanja občutka varnosti je v tem, da si strah in bojazni ogledamo
od blizu:
kolikor bolje nekaj poznam, toliko bolje si lahko to razlagam. Nekateri strahovi
se lahko omilijo takoj, ko postanejo jasni in znani. S kreativnimi mediji, z identifikacijami
in/ali v igrah vlog je moč strahove dobro razjasniti.
V primerih deficitnih izkušenj, manjkajočih priložnosti, pomanjkanja eksperimentiranja,
vaj, naletimo pogosto na odpor, ki morda ne more biti rešen zgolj zato, ker je napaka
v spodbudi, na primer, da se terapevt omeji na en medij (na primer »samo na govor«
ali »samo na gibanje«) ali na set. Določene izkušnje so lahko vzbujene ali se razvijejo
samo v določenem okolju, denimo, delo še z drugimi mediji, igra vlog, drugi seti,
kot skupinska terapija namesto individualne ( to se tiče profesionalne fleksibilnosti
terapevta).
V nekaterih okoliščinah je primerno, da terapevt sam prevzame odgovornost in da
klienta kljub sedanjemu odporu ( kratkoročno oropan svojega strahu) vseeno »prisili«
k zadovoljstvu: pravimo, da včasih pomaga »sunek vetra z vedrega neba«, dokler namreč
terapevt ve, da klient zna plavati, da mu od strahu ne bo zastal dih in da mu lahko
vsak trenutek ponudi roko. Pri tej vrsti ukrepov naj bo obema jasno, da gre za resnično
anahronistični odpor, ki je že preživet, a vztrajen in skrajno pust.
Primer: Sedaj pokliči! Jaz bom počakala v sosednji sobi. Vem, da to lahko storiš!
Manj drastično je, če odgovornost za skok prevzameta oba, terapevt pa vliva klientu
pogum, da prevzame tudi tveganje.
Dialog – igre z vlogami
K tehniki dialogov – iger z vlogami (tehnika »praznega« stola) sodijo tudi vse tehnike
psihodrame. Predpostavka za vse tehnike je identifikacija: le če sem sposoben vživeti
se v drugačne vloge, predmete, dele telesa in podobno, lahko vzpostavim smiselni
dialog z medsebojnim pogovorom, pojasnjevanjem, zbliževanjem.
Kadar delamo s tehnikami vlog, se neposredno dogaja nekaj drugega kot pri sami pripovedi.
Z identifikacijo klienta z nasprotno osebo, s katero je v stiku in razglablja pri
igri z vlogami, lahko klient to osebo občuti in doživi.
Denimo, ko se klientka identificira s svojo ubogo, večno depresivno materjo, se
nenadoma zave, kolikšno moč ji daje ta vloga. Ali pri igri z vlogami poskuša izraziti
občutke, ki jih je do sedaj skrivala. Na primer, da ima nekoga rada, v komplementarni
vlogi pa izve, da ga je do sedaj le zapostavljala in se izogibala potrebnemu medsebojnemu
pogovoru. Ali pa spozna užitek, ki ji ga daje trma.
Mnogi klienti v »tuji« vlogi naravnost oživijo, kajti le-te vedno vsebujejo del
njih, del, ki ga do sedaj ni bilo možno integrirati.
Igra z vlogami daje zelo raznolike možnosti. Klient lahko igra prizore iz svojega
življenja, s tem oživlja ozračje in konkretizira spomine. Lahko se poglobi v čustva,
ki jih je do sedaj odrival. Ali pa igra situacije iz sedanjosti, ki jih ni mogel
obvladati. Ali pa »iznajde« vloge, ki bi jih rad dosegel.
Tudi terapevt ima nešteto možnosti pri oblikovanju vlog. Lahko, denimo, podpre
klienta, ko se pripravlja na vlogo (s konkretiziranjem, pojasnjevanjem, intenziviranjem
s pomočjo že opisanih intervencij), postavi se h klientu, zato da bi ga podprl,
mu pomagal pri pripovedovanju, česar si mogoče klient ne upa niti pomisliti, kaj
šele izreči.
Terapevt pa lahko tudi sam prevzame neko vlogo, jo oblikuje itd.
KREATIVNI MEDIJI V IT
Pri uporabi tehnik s kreativnimi mediji je teoretično ozadje za klienta zelo pomembno,
zato mu je smiselno razložiti, zakaj je uporabljen določen medij, na kakšen način
je terapevtsko delo s kreativnimi mediji podpirajoče, ozdravljujoče. Tako klient
ne bo v sebi postal razdvojen, da je vedno znova predmet manipulacije ali slepe
pokorščine, ki ne ponuja nobenih možnosti za sodelovanje razen prilagajanja, podrejanja
ali reakcije odpora.
Izhajamo iz tega, da klienti, ki dobijo dober teoretični uvod v psihoterapevtske
intervencije, v terapiji bolje sodelujejo, začetna raven odpora je nižja in tako
so v celotnem poteku psihoterapije bolje opremljeni za to, da se spoprimejo z odpori
in obrambnimi reakcijami.
Delo s kreativnimi mediji v IT zajema iste medije, ki veljajo tudi v umetnosti:
- - barvice,
- - glina za gnetenje,
- - zvok, glas, glasba,
- - glasbila,
- - fotografije iz življenjskega sveta,
- - lutke, plišaste živali,
- - pripovedovanje pravljic, pripovedk, legend, mitov, basni, zenovskih zgodb,
- - maske za pantomimo,
- - sanje, vizualizacija,
- - ples – gibanje,
- - pisanje pisem.
Vsi mediji vsebujejo različno moč izražanja in imajo svojevrsten odziv na klienta.
V terapevtskem delu s kreativnimi mediji, vodeno fantazijo, sanjami in podobnim,
neposredno spodbujamo celostno čutenje, razumevanje, odzivanje, na primer, da napišejo
na pravkar narisano risbo pesem ali da najdejo glas ali zvok k zadržanju ali kretnji.
Dostop k nezavednemu je pri terapevtskem delu s kreativnimi mediji navadno veliko
bolj neposreden kot pri terapevtskem delu z govornim izražanjem.
Ponavadi je tukaj tudi lažje delati z odpori, ker odpore »zaobidemo«.
Mnogi odrasli morajo premagati prag bojazni, ki je socializacijsko pogojen, in so
šele nato pripravljeni na delo s kreativnimi sredstvi. Pozorni smo na to, da smo
pri uvajanju kreativnih tehnik razumevajoči do morebitnega pojavljanja strahu ali
občutij tesnobe.
Na primer, kadar nekdo prvič dela z glino, lahko tudi terapevt vzame v roko kos
gline in pove, da je treba glino najprej ogreti in zgnesti, spoznati.
S pomočjo gline pogosto izzovemo regresijo, lahko oživijo zgodnji arhaični občutki
in prizori, predvsem kadar delamo z zaprtimi očmi in brez strukturno naglašenih
elementov.
Regresivno delo z glino zahteva stabilen odnos med klientom in terapevtom.
Glina je primerna za izražanje močnih občutij jeze, sovraštva, veselja in podobno.
Glina je tudi medij za obravnavo govornih blokad, prisilnih posledic vzgoje k čistosti
in pomanjkljivih izkušenj s telesom.
Če damo navodilo, naj izdelajo družinsko skulpturo, in jo imamo za izhodišče pri
delu z vlogami, potem je pri tako drugače strukturiranem izhodišču regresija manj
verjetna.
Če želimo, da klient ozavesti in poišče podporo v samem sebi in v življenjskem svetu,
ga prosimo, naj naslika potenciale, vire moči tako, da v velik krog vriše vse, kar
je zanj življenjsko pomembno in v čemer najde oporo: denimo, ljudje, znanje, dobrine,
zdravje, vrednote,…, in naj nato izrazi pomembnost zanj z barvo, simbolom,…
Pri slikanju »telesne sheme« leže klient na velik kos papirja, terapevt pa izriše
njegove obrise. Telesno shemo poslika nato klient sam. Ob tem pridejo do izraza
deli telesa, tabuirani deli, identifikacija, telesna samopodoba, »otoki telesa«
ter zavedne in nezavedne predstave o samem sebi.
Delo s kreativnimi mediji lahko še poglobimo, kadar jih kombiniramo; na primer,
občutke narisane panorame lahko nato klient izrazi tudi v obliki pesmi, ki jo lahko
napiše ali zapoje.
Za terapevtsko delo s kreativnimi mediji pa je seveda pomembno, da je na voljo dovolj
časa.
Ob delu klienta s kreativnimi mediji ima tudi terapevt veliko možnosti. Lahko je
le prisoten, lahko prevzame govorni kontakt, kreativno sodeluje (oblikuje velik
kos gline in ga ponudi klientu za njegovo produkcijo). Pri igri z lutkami, denimo,
lahko terapevt prevzame vlogo, ki si jo je izbral sam ali pa mu jo je izbral klient.
POMEN PREHODNIH OBJEKTOV
Intermediarni objekti so mostovi, pomočniki za vzpostavitev povezave, še posebej,
ko neposredna komunikacija ni mogoča.
Prehodni objekti so predmeti, ki so praviloma mehki in oprijemljivi, ki so dosegljivi
ter so povezani s prijetnimi izkušnjami. Ti predmeti imajo v otroštvu nalogo, da
ublažijo in omogočajo preživeti frustracije, ko je otrok sam, in so tolažilni.
V razvojni psihologiji so prehodni objekti opredeljeni kot »tolažitelji«, kot zaupniki,
kar otrok mora imeti pri sebi, da zaspi, da prenese odsotnost matere: krpa, medvedek,
jopica, ki diši po materi, slika psa, živa želva itd. Intermedijski objekti so kot
mostovi, pomagala, ki pomagajo navezovati vezi, kadar ni možna medčloveška komunikacija.
Prehodni objekti so pomembni tudi pri terapevtskem delu, med drugim lahko tudi zelo
konkretno ponazorijo stabilnost v odnosu (emocionalna varnost, ponotranjeni odnos,
občutek večje avtonomije).
V IT jih uporabljamo v dvojni funkciji: da bi navezali in obdržali vezi med klientom
in terapevtom ter da bi klientu pomagali pri zgodnjih spominih in scenskih doživljanjih.
Navezujoč se na pripoved klienta o določeni temi, lahko vprašamo, ali se spominja,
kaj je imel za tolažbo, s čim je lažje zaspal, kaj je občutil ob odhodu matere,
očeta itd. Spomini postanejo konkretnejši in živi, če si klient predstavlja, kakšen
je bil zajček (otip, vonj), ko ga je mama oprala, ko se je izgubil, ko je bil podarjen.
Scenski spomini se še poglobijo, če zajec »živi« in ga prinese k terapiji. Zajec
postane intermedijski objekt, ko sprašujemo, kako se je klient z njim igral, kaj
mu je govoril, kaj mu je on odgovarjal, kaj je mati spraševala zajca, kadar ji sin
ni hotel odgovarjati.
Prehodni objekti pa niso le plišaste živalce. Neka klientka je pripovedovala, da
je iz strahu pred dedkom zvečer oživljala zavese, omare in druge predmete, da ne
bi bila sama. Pomembni prehodni objekti so tudi palec, prijemanje za nos ali uho,
sukanje vogala posteljnine.
Potreba po prehodnih in intermediarnih objektih zelo jasno kaže na deficite.
V medosebnih odnosih med klientom in terapevtom so intermedijski objekti pomembni,
kadar obstaja bojazen, da bo stik pretrgan, ali kadar nečesa ni mogoče izgovoriti;
takrat lahko pomagajo in so lahko most k nastajanju odnosa. Včasih si lahko terapevt
in klient preko prehodnega objekta povesta nekaj, česar (še) ni mogoče izreči, sprejeti
neposredno.
Včasih je prehodni objekt skupaj popita kava ali čaj v tem smislu: Razumem vaš strah
pred vsem tem, čaj je v tem trenutku edina možnost, da sva skupaj, to daje dovolj
varnosti in potrebno distanco.
Pri terapevtskem delu tudi kreativne medije razumemo kot intermedijske objekte.
Prehodni objekti so predvsem v fazi regresije pomembni, kadar si klient še ni dovolj
na jasnem, da lahko odnos vztraja določen čas. Po eni strani ga prehodni objekt
tolaži, po drugi pa mu pomaga preživeti neko dozdevno dolgo obdobje: v fazi regresije
se zdi, na primer, pet dni do naslednjega termina težko pregledno dolgo obdobje.
Primer
Ustvarjanje varnosti: Klient si lahko od terapevta nekaj sposodi: knjigo, kaseto,
plišasto živalco.
Klient dobi telefonsko številko terapevta, da ga lahko pokliče tudi med počitnicami,
dogovori se o tem, koga še lahko pokliče za pomoč, o nadaljnjih terminih.
Paziti je potrebno, da »prehodne« ponudbe ustrezajo obema in ne povečujejo odvisnosti
klienta. Ne smemo jih vsiljevati. Prav tako jih ne smemo uporabljati, da bi z njimi
preprečili, na primer, slovo, žalovanje in podobno.
TEHNIKA PANORAME
Človek bi moral v tem, kar ve o sebi, imeti na voljo spomine na otroštvo. Zato ni
pomembno raziskovanje otroštva in mladosti, pozabljenega, potisnjenega samo z vidika
patogeneze, da bi torej prišli do zavesti o obremenjujočih in škodljivih vplivih,
ki imajo za posledico motnje vedenja ali osebnosti, temveč je to raziskovanje veliko
bolj pomembno z vidika zdravja (salutogeneza v IT), torej kot vedenje (znanje) o
»dobrih izvorih« lastne biografije.
Benigne otroške izkušnje, izkustva varnosti, trdnosti, veselja, igre in praznovanja,
določajo naš življenjski občutek.
Pomemben instrument, ki povezuje diagnostične in terapevtske vidike (teragnostični
instrumentarij v IT), in ga je razvil Petzold ter rabi klientu za dostop do pozitivnih
socializacijskih vplivov, ki odpirajo osebnostne vire, je metoda Življenjske panorame
oziroma Triplastne panorame kariere, ki zajema pozitivne, negativne in deficitarne
vplive.
Pri Življenjski panorami, pri Panorami zdravja in pri Panorami bolezni ter pri Triplastni
karierni panorami, klient slikovno upodablja:
- - verigo kritičnih dogodkov, rizične faktorje in negativne življenjske dogodke,
- - verige zaščitnih, podpornih, ozdravljajočih vplivov v njegovem življenju,
- - podaljšane izkušnje primanjkljajev, verige deficitov glede na socialno okolje.
S tem instrumentom panorame omogočimo razumevanje konfliktnih polj, konfliktnih
jeder, konfliktnih konstelacij in tudi deficitov ter travmatiziranja oziroma motenj
in diferenciranja. Uporaba panorame rabi za podporo klientu, ko razlaga svojo življenjsko
pripoved, ki se dotakne klienta. Usoda in trpljenje klienta pa se na svojevrsten
način dotakneta tudi terapevta, ki pri tem uporabi svojo poklicno in življenjsko
modrost. Klientu lahko ponudimo vzpostavitev »poskusne scene« iz upodobljenega gradiva
in poizkus »poskusnega insceniranja«, na primer, ponudimo »prazni stol« ali »izmenjavo
vlog«.
VPRAŠANJE DOTIKA V INTEGRATIVNI PSIHOTERAPIJI
Telesni dotik in intervencije so sestavni del psihoterapevtskega dela v IT, saj
je osrednji koncept IT telesnost in korespondenca. V kolikšni meri dojamemo, da
in kako zelo so zgodnji temeljni odnosi in s tem tudi temeljne poškodbe povezane
s telesnostjo, v tolikšni meri moramo tudi integrirati v našo terapijo telesni vidik
odnosov. Le tako ne bomo tvegali, da bi nastale nove razcepitve ali ponovna brezodnosnost.
Telesni koncept IT poudarja, da so vsi naši odnosi, naši stiki pravzaprav telesni.
Medij stika z našim okoljem je naše telo, posebno naša koža. Naše telo je temelj
in hkrati model za vse izkušnje meje. Toda tudi drugi čutni organi, predvsem oči,
se dotikajo in razmejujejo (stik z očmi, odklonilen pogled, srečanje s pogledi).
Vse te telesne funkcije so bolj ali manj močno pod vplivom medčloveških odnosov
in tudi vplivajo nanje. Telesne funkcije lahko s tem izrazijo neposredno ali posredno,
simbolično motnjo v odnosih (na primer: »Ko jo vidim, me začne mraziti«; »Pred vsakim
izpitom dobim drisko«.). Česar človek ne more izraziti v odnosu do sveta (na primer
žalost) ali ne more aktivno spremeniti (na primer z jezo, gnevom), se v določenih
okoliščinah izrazi v njegovem telesu ali na njem.
Fundamentalni del naše vzgoje (socializacije) se dogaja v obliki nadzora telesnih
funkcij: sedenje pri miru, da se ne pretepaš, ne rigaš, vzdržuješ pravilno
distanco najprej kot telesno razdaljo, kasneje tudi simbolično z nagovorom, izbiro
besed in podobnim.
Tudi naša identiteta, »kdo smo«, kakšno vlogo igramo, se izraža telesno z načinom,
kako se gibljemo, kako govorimo, se oblačimo. Celoto teh socialno pogojenih načinov
vedenja imenujemo v IT »socialno telo«. Torej ni interakcije brez telesa!
Izrazno vedenje človeka je v veliki meri podrejeno socialnim vplivom (socialne samoumevnosti,
ki jih niti ne dojemamo kot norme) in nezavedni »socialni okužbi«; denimo: »Tiho
moram biti zaradi sosedov«, »Žalost sicer lahko občutim, a je ne smem pokazati,
da ne bi vznemiril svoje matere«. Nerešeni notranji konflikti ( na primer konflikt
med »udariti« in biti »ljubezniv«) se pogosto izražajo v telesni obliki ( na primer
»ohromitve«).
Telesni spomin v IT ni »drugačen spomin«, temveč pomeni spominske sledi telesnih
dogodkov.
Kajti spomin ne vsebuje le podob in tonov zaznanega prizora ter besed ali stavkov,
temveč tudi k prizoru pripadajoče telesne občutke, napetosti, gibalne impulze ali
impulze za dejavnost in zadržanja. Povezava med prizorom in telesnimi občutki se
lahko izgubi, izrine, pozabi ali avtomatizira, telesni impulz, telesni občutek pa
se lahko ohrani. »Spomin pesti«, ki se izraža v bolečini, je v terapiji zelo pogosto
izhodišče za rekonstrukcijo, ponovno doživetje celotnega prizora z vsemi deli občutka
in s tem povezanih možnosti za rešitev napetosti in blokade.
Kaj so telesno terapevtske intervencije?
Telesni stiki se v IT kažejo po eni strani bolj kot funkcionalni dotiki v okvirih
telesno terapevtskih intervencij, po drugi strani pa tudi izhajajo neposredno iz
odnosa med terapevtom in klientom, iz doživetja stika.
Kadar klientu, ki mi pove, da »čuti neznosen pritisk v prsih«, vendar ga ne more
»pokazati«, pritisnem svoje dlani na prsni koš, postane njegova senzacija bolj izrazita.
Ali na primer, kadar klienta, ki ima izredno močne krčevite bolečine v vratu, prosim,
da drži vrat še bolj togo ali pa mu rečem: »Sedaj se bom dotaknila vašega vratu,
prav? In če vam bo kakorkoli neudobno, prosim, povejte. Kako se počutite?«
In če klient, denimo, odvrne: »Mislim, da…«, bi bila moja intervencija: »Aha, mislite!
Začnite premikati glavo v desno in levo stran (in mu pomagam, tako da mu z rokami
premaknem glavo v levo in v desno), tako boste lažje prišli ,ven iz glave'.«
V resnici jih namreč razdraži to, da bi premikali glavo L - D in še razmišljali
ob tem. V tem primeru z gibanjem glave klientu pomagamo priti iz razmišljanja v
stik s čustvovanjem, nima pa to zveze z regresijo.
Ali ko mlada klientka govori o strahu pred stiki, pred dotikom, pred življenjem,
in pripoveduje o očetu, ki ji ni dovolil, da je živa, in da se zato še sedaj nadzira
in je na preži, da se ne bi izrazila, jo povabim, da lahko pride bližje k meni:
»Lahko sedeš bližje k meni, kolikor želiš.« In ko odkima, ji predlagam: »Dovoli,
da pridem jaz bližje k tebi.« Sedem k njej in jo primem za roko. Klientka se zdrzne
in vprašam: »Kaj ti moj dotik pomeni?« »Prosim, povej mi ali vsaj pokaži.«
K: »Strah me je.«
T: »Pokaži to!«
Klientka odmakne svojo roko.
T: »Kako se počutiš?«
K: »Ne želim nič čutiti. Potem se izgubim. Moram imeti vse pod kontrolo.«
T: »Veš, jaz te nočem razbremeniti kontrole, saj vem, da je kontrola tvoj najstarejši
poznani (domači) prijatelj. Lahko pa ti pomagam, da spoznaš sebe, svoje želje in
da začutiš svoje potrebe. Potem te lahko tvoje potrebe zaščitijo pred preveliko
kontrolo. Želiš to?«
Telesni dotiki iz odnosa pa se kažejo neposredno, iz doživetja stika
terapevta, iz intenzivnih senzacij in čustev klienta, njegovega strahu, izgubljenosti,
besa, žalosti ali veselja, torej iz čustvene prizadetosti. Čisto spontana človeška
kretnja je, kadar primem klienta, ki je v scensko doživetem slabem soočenju s svojo
materjo jokal od žalosti in izčrpanosti. Vendar si moram biti kot terapevt na jasnem
o pomenu le-tega in o možnih posledicah!
Velikokrat se znajdemo v tabuiziranem področju telesnega stika. Zdravniki,
kozmetičarke in pripadniki podobnih poklicev smejo imeti telesni stik le tako daleč,
dokler ostaja »brez odnosa«. Ortoped, ki bi svojega pacienta po preiskavi pobožal
po hrbtu, bi pacienta prav gotovo zmedel.
V naši kulturi smo podvrženi močnim omejitvam telesnega stika in ustreznim blokadam.
Čeprav bi bilo treba obžalovati to odtujenost, moramo računati na to pri naših klientih.
Telesni stiki so stiki bližine, ustvarjajo intimnost. Ustrezni so samo, če in dokler
ta bližina ustreza odnosu med klientom in terapevtom, če to oba želita.
Vsi telesni stiki pomenijo tako priložnost kot tudi travmatizacijo terapevtskega
odnosa. Zahtevajo posebno terapevtsko občutljivost.
Mnogi klienti, posebej s hudimi prizadetostmi, trpijo zaradi zgodovine telesnih
nedopustnih posegov in mejnih poškodb, ki so delno nasilne in / ali seksualne narave.
Ti klienti so lahko prizadeti ali prestrašeni zaradi »naivnega« (napačen trenutek,
napačen način) telesnega stika terapevta. Včasih morajo celo svoj strah razcepljeno
izraziti v obliki telesne otrplosti, da tako ne postavijo na kocko terapevtskega
odnosa. Včasih pa lahko takšna »strokovna napaka« deluje tudi pozitivno, da terapevt
uvidi telesno otrplost zaradi »prezgodnjega« dotika in tako lahko nagovori zasute,
odcepljene klientove občutke ter tako dolgoročno omogoči terapevtsko delo na njih.
Vsekakor je priporočljivo natančno zaznavati in klienta rajši enkrat več kot enkrat
premalo vprašati, ali mu dotik ugaja in ali mu tako ugaja!
Posledice nepredelanega »transferja terapevta« so na področju telesnega stika posebej
usodne, kadar terapevt iz lastnih potreb po telesni bližini (»resnični stiki so
samo telesni«) ali iz svoje narcistične potrebe (»Jaz sem vendar najboljši oče/
terapevt«) vsiljuje svojo bližino ali če telesno bližino – ne da bi opazil – napravi
za cilj terapije.
Tudi transfer klienta je lahko prav na telesnem področju posebej težak: kadar klient
ne more razlikovati svoje intenzivne želje po bližini in varnosti od želje po seksualnem
stiku, pri telesnih stikih ne bo prišlo do pomiritve, temveč do vzburjenosti ali
otrplosti, podobno temu, kar je klient verjetno doživljal v svoji osebni zgodovini.
Pri terapevtskem delu s telesnim kontaktom se gibljemo po ostrini noža: odločna
odklonitev bo klienta vrgla nazaj, še tako previdno nagovarjanje seksualiziranih
želja pa bo njega in terapevtski odnos še bolj zmedlo.
Psihoterapevt mora tukaj zelo natančno zaznavati svoj lastni mir ali vznemirjenost,
da najde primeren stik.
GIBALNA INTEGRATIVNA TERAPIJA
Kakršnekoli motnje v človekovem zdravju, ne glede na to, kakšne vrste so ali kako
so nastale, težijo k dezintegraciji človeka. Motnja se vedno odslikava v delovanju
na celoto, zato mora tudi terapija biti usmerjena na človeka kot celoto, pri čemer
lahko upamo, da bodo pozitivne spremembe na eni ravni izzvale ozdravljenje celotnega
organizma.
Pri utrjevanju terapevtskih ciljev je potrebno imeti v mislih zahtevo po visoki
stopnji identitete in samoregulacije, v klasičnem antropološkem terminu torej –
visoko stopnjo avtonomije in svobode, in – zahtevo po dobrih stikih z življenjskim
svetom.
Če se med terapijo ugotovi pri klientu, da je premalo senzibilen, ekspresiven in
fleksibilen ali celo mišično zakrčen, potem je jasno, da se ni sposoben sprostiti,
prepustiti, zato z različnimi terapevtskimi vajami delamo z njim na tem, da bi dosegel
senzibilnost in bil sposoben psihofizične sprostitve, ali pa delamo postopno desenzibilizacijo,
trening samopotrjevanja.
Lahko mu predlagamo bimodalno terapijo (ples, dihalne vaje, taoistične vaje, energetske
vaje, jogo, kultivirane vzhodnjaške borilne veščine kot aikido, tai chi, kung fu),
torej opogumljamo klienta, da sam (zavestno, ustvarjalno in samoodgovorno), v organizirani
skupini ali v bimodalni terapiji s terapevtom naredi nekaj zase, da eksperimentira
in poskuša nove možnosti vedenja, kar skoraj po pravilu pripelje do tega, da so
terapevtski cilji hitreje doseženi.
Temeljni cilj gibalno terapevtskega dela v IT je obujanje zavesti o telesu (naša
lastna zgodovina nam je v določeni meri pisana na telo), samoregulacije in psihofizične
sprostitve.
Psihofizični trening sproščanja pogosto deluje kot podlaga za osvobajanje napetosti,
vendar ne moremo zaobiti ubesedene predelave problemov, ki so vzrok te napetosti.
To pomeni, da je ponavadi nujno potrebno tudi psihoterapevtsko, na konflikte osredotočeno
delo, ker se sicer globoko zakoreninjene zakrčenosti ne morejo trajno razrešiti.
Samo globinska predelava, na primer, globlje ležečih anksioznih problemov ali zavrte
agresivnosti, lahko omogoči, da se psihični mehanizmi, ki peljejo k somatizaciji,
onemogočijo in da tako pride do dolgotrajne spremembe, preobrazbe.
Pri tem lahko torej uporabimo sprostitveni trening kot suportivni in razreševalni
moment. Obenem pa je potrebno seveda delati tudi na globlje ležeči problematiki.
PRIPOVEDOVANJE ZGODB V IT
Zgodba, legenda, pripovedka je v psihoterapiji namenjena temu, da obogati človekovo
življenje, mu pomaga, da si pojasnjuje svoja čustva, da razvija svojo modrost in
poišče življenjski smisel.
Zgodba mora biti uglašena z njegovimi strahovi, notranjimi konflikti in prizadevanji;
priznavati mora njegove težave in hkrati nakazovati rešitve problemov, ki ga mučijo.
Večina zgodb govori o dobrem in zlu, ki imata oba(!) svoje čare.
Preden se terapevt odloči za zgodbo, se mora s klientom uglasiti ter zgodbo opremiti
s podobami (plastični način pripovedovanja), ki v klientu sprožijo odziv.
Višja logika(!) ustvari povezavo med stvarnostjo in domišljijo ter razkrije, kako
lahko dva svetova prideta skupaj: bodisi tako, da ju združimo v sami zgodbi, ali
pa tako, da zgradimo most med svetom v zgodbi in stvarnim svetom klienta.
POJEM VLOGE IN PRIZORA (SCENE) V IT
Integrativna terapija se manifestira tudi v psihodramski tradiciji (Moreno).
Naše življenje in vedenje si lahko poenostavljeno predstavljamo kot igro na odru.
Pojem vloge združuje »zunanje«, to je socialno pričakovanje, in »notranje«, to je
individualno predstavo ter presega ločitev med obema, saj vloge človek uteleša (na
primer, kot učiteljica moram ustrezati določenim pričakovanjem glede znanja, prilagodljivosti,
odprtosti in kontaktne sposobnosti, toda v osebni spontanosti in kreativnosti, ki
ga spodbuja tudi psihodrama, pa imam znaten »manevrski prostor«).
V IT je posebno pomembno ukvarjati se s tem, do katere meje se klient počuti kot
glavni igralec, ali je sploh avtor svojega življenja in v kolikšni meri to je ali
bi lahko bil. Koliko razvojnih možnosti, kolikšno lastno odgovornost in iniciativo
ter perspektivo prihodnosti ima ali bi jo lahko imel? Kako zelo se doživlja kot
»gonilo nagonov« ali »kapitan brez ladje«?
V IT pojem vloge nima pomena »napačno, slepilo, maskirano«, kot je pogosto v pogovornem
jeziku, temveč vloge predstavljajo prvo orientacijo v dogajanju glede odnosa med
osebami.
Če smuknemo v vlogo drugih, smuknemo v njihovo kožo; torej ne zajamemo le njihovih
posameznih lastnosti. Identifikacijo lahko ponazorimo v igri vlog s praznim stolom.
Lahko se identificiramo tudi z določenimi posamičnimi vidiki partnerja v odnosu,
z njegovimi potrebami, z njegovim besom. Z identifikacijo lahko odnosne konflikte
in notranje konflikte «preprosto« simbolično izrazimo in jih poskušamo razumeti
v življenjskem kontekstu in zaporedju, da se jih lahko osvobodimo in prerastemo.
TERAPEVTSKO (PSIHODRAMSKO) DELO S PRAVLJICO V IT
V IT uporabljamo pravljico (pravljica je neposredni nosilec projekcije) tudi kot
klinično gradivo v obliki psihodrame, kjer klient prevzame eno ali vse vloge in
lahko predeluje svojo »dramo« s pomočjo »praznega stola« z identifikacijo na ravni
fantazije. Gre za dramatiziranje psihičnih konfliktov tu in sedaj. V človeku se
lahko katarzično sprostijo zatrti in izrinjeni afekti. V psihodrami lahko storimo
to, česar sicer v realnosti nimamo poguma storiti.
Življenjska situacija in situacija v pravljici
Zelo pomembno vlogo pri vpeljavi psihodrame odigra ogrevanje, ki je potrebno za
razgradnjo strahu, zgraditev zaupanja – tako da se klient sploh odloči, ali bo predstavil
svoje probleme. Ogrevanje pa rabi tudi za to, da se pri klientu vzbudijo čustva.
Gre za to, da se poiščejo k tem čustvom ustrezne situacije, in s tem se začne lastna
psihodrama.
Pogosto je dani prizor le predhodnik lastne drame – kolikor se med »igranjem« klientu
»odpre«, da prav to situacijo, ki jo doživlja s sedanjim partnerjem, že pozna iz
svojega odnosa: oče-mati-brati-sestre. V takem primeru se potem »na novo« zgradi
prizor in se ponovno preživi nekončana situacija iz preteklosti.
Psihodrama v IT pa daje tudi možnost poiskati alternativne rešitve in jih preizkusiti
v terapevtski igri vlog.
K tehnikam psihodrame v IT sodi tudi menjavanje vlog in podvojitev oziroma pomožni
Jaz, to pomeni, da terapevt ali član skupine, kadar gre za skupinsko obliko terapije,
izgovarja neizgovorjene misli in občutke glavnega igralca. Pri tem stoji za njim
ali ob njem.
To je lahko tudi neustrezno, nevarno v primeru, če to doteka v klienta kot tuj material(!).
Če pravljico psihodramsko obdelamo, lahko ugotovimo, da tudi tu pride do veljave
pozabljeno ali izrinjeno, kar se potem v prizoru na novo predela. Namesto prizora
iz pravljice stopi v prostor scena klienta iz preteklosti (ali iz sedanjosti). Prav
tako dobro pa lahko učinkuje doživljanje pravljice same – v obliki , ki jo da klient,
zaključevanje nekončane situacije.
Dobiček za klienta je v tem, da izkusi, kje sedaj stoji. Od tod naprej lahko gre
v smeri, ki ustreza njemu. Od tod lahko raste. Sprememba se dogodi potem, ko nekdo
postane to, kar je, in ne, če poskuša postati to, kar ni. Od tod lahko doživi svoje
možnosti – lahko so popolnoma drugačne kot v tradicionalni obdelavi pravljic.
Lastno oblikovanje in tradicionalna oblika pravljice
V IT nam ne gre za to, da bi trdne oblike pravljice obdržali. Ne gre za zvesto ponovitev
pravljice, temveč za to, kako klient sedaj zazna osebo in njeno usodo spelje do
konca. Zato lahko kliente tudi spodbudimo, da pravljico od tam, kjer so jo začutili,
do konca dosanjajo, doživijo ali napišejo tako, kot njim ustreza.
Vse to pa ne izključuje možnosti, da ne bi kdaj, kadar je potrebno, kliente soočili
s tradicionalno formo. To lahko pelje k temu, da klient zazna, kako enostransko,
nepopolno ali manipulativno se vede!
POMEN GLASBENE TERAPIJE V IT
Sodobna družba gleda na glasbo na dva načina: kot na umetnost in kot na reklamni
izdelek. Potrebno je, da glasbo, glas in zvok pogledamo še z enega vidika, namreč,
kot moč univerzalne energije. To energijo so v starih civilizacijah zelo spoštovali.
Fizični zvok je bil zanje zunanji, slišni učinek notranje preobrazbe.
Kako torej nevidna moč zvoka deluje na nas?
Glasba je strukturirana resničnost, saj jo lahko ne le slišimo, temveč tudi občutimo
s celim telesom, in kot taka ima močan terapevtski učinek. Vibracije zvoka lahko
spremenijo vzorce naših možganskih valovanj v stanje globoke psihofizične sprostitve
ali pa ti vzorci prerastejo v ustvarjalno svobodo in intuitivni navdih.
Glasbeni terapevti pravijo, da ne more obstajati enotna glasbena »apoteka«, saj
ista glasba lahko vzbudi različna čustva pri različnih ljudeh, saj ima vsak človek
individualne občutke zaradi različne socializacije v glasbi in različne osebne izkušnje.
Obstaja pa neke vrste nevarnost za glasbene terapevte, če menijo, da imajo pred
seboj medij, ki je univerzalen (»saj ga lahko vsi govorijo in razumejo«); a v terapevtskem
odnosu pogosto vidimo, da ga vsi ne razumejo enako, zato je potrebno o tem spregovoriti
še v feedbacku, še posebej, kadar gre za pomembno temo. Če pa je namen glasbe le
sprostitev in uživanje, potem pogovor kasneje ni potreben.
Glasba združuje ljudi.
To je tudi polje projekcij.
Denimo, glasbeni terapevt pogosto igra skupaj s klienti. Kot terapevt je lahko involviran
s svojimi občutki v glasbi, kajti glasbeno dogajanje spodbuja občutke, ki bi lahko
bili tudi projekcija: na primer, če je prijetna glasba - torej zbližajoči zvoki
- imata morda oba, terapevt in klient, dobro izkušnjo, in to lahko pelje k stanju,
ki pomeni: » razumela sva se«, pa čeprav v resnici za to ni podlage.
Težava je tudi v tem, da včasih ne najdemo besed ob glasbi, ki jo doživljamo; zato
je pomembno, da iščemo pravilne besede, ne le ostanemo pri tem, da je to »lepa glasba«.
Pomembna je torej diferenciacija občutkov, percepcij.
Prednost glasbe pa je v tem, da je brez besed. Lahko torej najdemo ozračja, razpoloženja
in stanja iz zgodnjih faz razvoja, torej lahko skozi glasbo pridemo v stik s preverbalnim
stadijem razvoja. To pomeni, da lahko sporočamo (komuniciramo) neke zgodnje situacije
iz svojega življenja, za katere še ne najdemo besed.
In morda preko izkušnje z glasbenim sporočanjem najdemo te besede – kot odrasla
oseba.
Primeri:
Izbira instrumenta v delu s pari je izredno pomembna. Dominantni partner ponavadi
izbere po jakosti močnejši instrument, drugi pa nekaj tihega, zato jima terapevt
pozneje po takšnem glasbenem dialogu naroči, naj sedaj zamenjata instrumente.
Če želim za klienta igrati podpirajočo glasbo, in on, denimo, izbere flavto, vzamem
jaz kot terapevt nekaj, kar to podpira, in če ne najdem začetne glasbe, mu dam »
potujočo preprogo«.
Če nekdo igra le monotono, ga poskusim » sprovocirati« z nečim zelo različnim od
tega, kar on igra, to je lahko provokacija in/ali pa tudi spodbuda zanj, da bo iskal
nove perspektive zase.
Če terapevt nenadoma neha igrati, lahko opazuje, kaj bo naredil klient, na primer,
ali bo dovolj močan, da bo nadaljeval z igranjem, ali pa še vedno potrebuje spodbudo
s strani terapevta (z njegovim igranjem).
Glasba je ogledalo dveh ali več ljudi, ki igrajo skupaj, odnosa v igranju, in ogledalo,
kaj se dogaja v skupini, na primer, kje je razporejena moč.
V glasbeni terapiji IT obstaja tudi možnost zamenjave vlog (zdravilna pomoč), ko
se terapevt preko glasbe postavi najprej v neko drugo vlogo in šele nato nadaljuje
pogovorno terapijo v smislu IT.
Glasba je resnični medij – most med ljudmi in - tudi varstvo, saj ni potrebno iti
takoj neposredno v stik, ker imamo vmes določen instrument.
Učinkoviti terapevtski dejavniki v glasbi:
- čustvovanje,
- empatija,
- čustvena podpora,
- svetovanje v kriznih življenjskih okoliščinah,
- spodbujanje uvida,
- spodbujanje sposobnosti za odnos (komunikacija),
- možnosti za učenje,
- spreminjanje tonusa telesa (napetost se lahko zvišuje ali zmanjšuje),
- izražanje kreativne svobode,
- spodbujanje povezovanja v skupini, pri čemer pa se ne izgubi identiteta posameznika.
NAMESTO SKLEPA
Vsi ti terapevtski pristopi in intervencije v IT označujejo povezavo z antropologijo
ustvarjalnega človeka.
Na temelju večperspektivnega razvoja klienti v IT prakticirajo stil psihoterapevtske
obravnave, ki aktivira lastno izkušnjo, v kateri je proces odkrivanja in predelave
moč kombinirati s tehnikami podpore in opogumljanja ter aktivne orientacije.
VIRI
- 1. Petzold, H. G. (1996). Krankheitsursachen im Erwachsenenleben – Perspektiven
fur diagnostik, Therapie und Lebeshilfe aus integrativertherapeutischer Saicht.
Integrative Therapie, 2-3, Junfermann Verlag.
- 2. Petzold, H. G. (1994a). Kreative Personlischkeitsdiagnostik durch "mediengestutzte
Technicken" in der Integrativen Therapie und Beratung. Integrative Therapie, 4,
Junfermann Verlag (prevod v slovenščini kot interna skripta).
- 3. Bosse, S., Otte, H:, Rahm, D. (1997). Uvod v Integrativno terapijo (interna skripta).
Slovenski prevod dela istoimenskih avtorjev: Einführung in die Integrative Therapie.
(Mednarodni kongres psihoterapevtov Slovenije, Radenci 2005)
na vrh